'#chitikatest=keyword'

duminică, 13 iunie 2010

comenzi autocad 2

Comenzile AutoCAD
Comenzile pot fi introduse la aparitia prompterului "Command:". Pentru repetarea ultimei comenzi, se va apasa Enter. Se pot introduce puncte sau coordonate in oricare din modurile:
Absolut: x,y
Relativ: @deltax,deltay
Polar: @dist: (numar)
Puteti opta intre a introduce o valoare (cuprinsa intre 1 si 50 pixeli) si a apasa pur si simplu Enter, in cazul in care ati vrut doar sa vedeti care este setarea "aperture" curenta, fara a o modifica. Cu cat latura patratelului este mai mica, punctul este localizat mai repede (mai usor pentru calculator, mai greu pentru operator). Valoarea este pastrata in variabila de sistem "APERTURE".
ARC
Comanda ARC serveste la trasarea arcelor de cerc. Iata variantele de introducere a arcului:
- trei puncte de pe arc
- punctul de inceput, centrul, punctul final
- punctul de inceput, centrul, marimea arcului in grade
- punctul de inceput, centrul, lungimea coardei
- punctul de inceput, punctul final, raza
- punctul de inceput, punctul final, marimea arcului in grade
- punctul de inceput, punctul final, directia de trasare
- continuarea liniei sau arcului precedent
Format 3 puncte: ARC Center/: (punct)
Center/End/: (punct)
End point: (punct)
Optiuni: A = unghiul inclus intre laturile (radiale) care marginesc arcul
D = directia unghiulara masurata in sens trigonometric de la punctul de start
L = lungimea coardei
C = punctul din centrul arcului
E = punctul de sfarsit al arcului
R = raza
Pentru a continua linia sau arcul precedent, raspundeti la primul prompter cu Enter (vezi variabila LASTANGLE).
O dreapta nu este recunoscuta ca un arc cu raza infinita, deci trei puncte coliniare nu vor fi acceptate pentru definirea arcului.
AREA
Cu comanda AREA se pot calcula ariile si perimetrele unor spatii inchise.
Sintaxa: AREA /Entity/ Add/ Subtract: (primul punct)
(ADD mode) Next point: (urmatorul punct)
(ADD mode) Next point: (urmatorul punct)
(ADD mode) Next point: ...Enter pt. a incheia introducerea pct.
Area = nnnn Perimeter = nnnn
Total area = nnnn
/Entity/Subtract: ...Enter pt. abandonarea comenzii.
Comanda incepe in modul "add". Optiunile sunt:
Add - Trece in modul "add" (adaugare).
Subtract - Trece in modul "subtract" (extragere).
Entity - Compune aria din cercurile sau poliliniile selectate.
Enter - Paraseste comanda.
Valoarea ariei este pastrata in variabila de sistem AREA, iar perimetrul in variabila PERIMETER. Conturul este inchis automat - nu trebuie introdus primul punct si la sfarsit.
ARRAY
Comanda ARRAY permite multiplicarea unor entitati selectate , dupa un "tablou" dreptunghiular sau circular (polar).
Sintaxa: ARRAY Select objects: (Selectati entitatile de multiplicat)
Rectangular/Polar array (R/P):
Pentru tablou rectangular introduceti numarul de randuri, numarul de coloane, distanta dintre randuri si distanta dintre coloane. Distantele intre randuri/coloane pot fi introduse cu semn. Daca semnul e pozitiv, atunci dezvoltarea se face in sensul axelor, iar daca e negativ, in sens invers.
Pentru un ARRAY polar (circular), trebuie sa indicati centrul tabloului circular, apoi numarul de articole, apoi unghiul de acoperit si in final optati pentru rotirea obiectelor.
ATTDEF
Folosind comanda ATTDEF (ATTribute DEFine) puteti crea atribute. Ele trebuie sa primeasca un nume ("tag") si contin una sau mai multe particularitati, exprimate textual sau numeric, ce insotesc (eventual) un bloc. Ele pot fi utilizate si independent, in afara conceptului de bloc (sunt entitati de sine statatoare).
Atributele pot avea una sau mai multe dintre caracteristicile (modurile) bivalente (exprimate prin "Y"=DA si "N"=NU): Invisible, Constant, Verify si Preset, unde:
Invisible - exista, dar nu e afisat.
Constant - toate aparitiile atributului au aceeasi valoare.
Verify - emite un prompter suplimentar pt. confirmarea valorii date.
Preset - nu cere valoare la inserarea blocului.
Sintaxa: ATTDEF Attribute modes -- Invisible:N Constant:N Verify:N Preset:N
Enter (ICVP) to change, RETURN when done:
Attribute tag: (up to 31 chars; letters, digits, $, -, _)
Attribute prompt:
Default attribute value:
Start point or Align/Center/Fit/Middle/Right/Style:
Height :
Rotation angle :
Putem crea pe ecran un "tag" (un text) asociat atributului ce se defineste (ca o eticheta), care sa poata fi selectat apoi ca facand parte dintre entitatile unui bloc, impreuna cu entitatile geometrice care-l vor constitui.
ATTDISP
Comanda ATTDISP (ATTribute DISPlay) controleaza vizibilitatea atributelor. Le facem vizibile atunci cand dorim ca valoarea lor curenta sa apara in desen.
Sintaxa: ATTDISP Normal/ON/OFF :
Normal - atributele vizibile se vad, cele invizibile nu
On - toate atributele se vad
Off - Nu se vede nici un atribut
ATTEDIT
Comanda ATTEDIT (ATTribute EDIT) permite editarea atributelor, adica modificarea lor. Atat individual, cat si global, pot fi alese selectiv atributele de editat, selectia facandu-se dupa tag-uri, nume de bloc sau vizibilitate.
Sintaxa: ATTEDIT Edit Attributes one by one? (N = global)
Block name specification <*>:
Attribute tag specification <*>:
Attribute value specification <*>:
Ultimul atribut selectat este primul editat (atributul editat este marcat cu X).
Apare prompterul:

Value/ Position/ Height/ Angle/ Style/ Layer/ Color/ Next :
ATTEXT
Pentru a extrage atributele blocurilor care se afla la un moment dat intr-un desen se foloseste comanda ATTEXT (de la "ATTribute EXTraction").
Sintaxa: ATTEXT CDF, SDF, or DXF attribute extract (or Entities)? :
Daca raspundeti cu "CDF", "SDF", "DXF", se extrag inregistrari pentru toate blocurile din desen. Optiunea "E" va cere (cu "Select objects") indicarea entitatilor pentru care sa fie scoase informatiile din baza de date, dupa care va afisa linia:
CDF, SDF or DXF Attribute extract? :
Formatele de extractie sunt:
CDF - Comma Delimited Format - delimitarea campurilor prin virgule
SDF - Fixed-field format - delimitarea prin spatii
DXF - Drawing interchange format - format DXF
AUDIT
Comanda AUDIT determina validitatea fisierului ".DWG".
Sintaxa: AUDIT
Fix any errors detected? :
0 Blocks audited
Pass 1 0 entities audited
Pass 2 0 entities audited
Total errors found 0 fixed 0
Aceasta comanda este disponibila numai incepand cu AutoCAD Release 11. Incepand cu aceasta versiune, fisierele "DWG" contin informatii redundante, folosite de comanda AUDIT pentru repararea fisierelor defecte. Raspunsul "Y" determina corectarea erorilor gasite; "N" determina afisarea erorilor, fara corectare. Raspunsul comenzii (raportul) este salvat pe disc intr-un fisier cu numele desenului si extensia ".ADT".
AXIS
Comanda AXIS serveste la trasarea unor axe gradate care ajuta la identificarea de pozitii pe ecran.
Sintaxa: AXIS Tick spacing(X) or ON/OFF/Snap/Aspect :
Optiuni:
- o valoare numerica = spatiul dintre marcaje; daca se adauga un "X", atunci valoarea reprezinta factorul cu care se inmulteste distanta Snap.
- ON = activarea axelor
- OFF = dezactivarea axelor
- S = preluarea spatiului intre marcaje de la Snap
- A = posibilitatea alegerii de spatii diferite pe orizontala fata de verticala (Aspect).
BASE
Comanda BASE defineste punctul de referinta pentru inserarea si rotirea unui desen.
Sintaxa: BASE Base point : (introduceti un punct)
BLIPMODE
Pune markerul in modul blip (palpaie) sau il scoate de acolo.
Sintaxa: BLIPMODE ON/OFF :
Nu sunt afectate desenele (baza de date).
BLOCK
Orice ansamblu de entitati poate fi constituit intr-un bloc... Pentru a vedea direct cum e chestia, creati cateva entitati (linii, arce, etc.) si dati comanda BLOCK, urmand traseul:
BLOCK Block name (or ?): (numele blocului)
Insertion base point: (indicati un punct)
Select objects: (selectati entitatile create)
Punctul indicat se va asocia obiectului, servind ca punct de inserare al blocului la viitoarele sale inserari.Dupa ce ati terminat de selectat entitatile, apasati Enter. Entitatile selectate dispar de pe ecran! Ele formeaza "blocul". Pentru a le restaura, folositi comanda OOPS. Daca la comanda BLOCK raspundeti cu "?" (la prima intrebare), ecranul trece in mod text si se listeaza toate blocurile deja definite.
BREAK
Comanda BREAK permite sectionarea unei entitati in alte doua entitati de acelasi tip.
Sintaxa: BREAK Select object: (selectati un obiect)
Enter first point: (punct)
Enter second point: (punct)
Dupa selectarea unei linii (continue), prin indicarea unui al doilea punct segmentul dintre ele dispare. Precizia indicarii este destul de redusa. Daca doriti sa sectionati entitatea incepand dintr-un punct exact (de exemplu intersectia cu alta entitate), selectati-o unde va vine mai bine, dupa care continuati astfel:
Enter second point (or F for first point): F
Enter first point: (indicaii punctul exact)
Enter second point: (al doilea punct).
CANCEL
Apasand combinatia de taste Ctrl-C, se abandoneaza executia comenzii curente.
Sintaxa: Ctrl-C.

CHAMFER
Comanda CHAMFER permite realizarea de tesituri, trasand o linie care reteaza coltul format de doua entitati la distante prestabilite.
Sintaxa: CHAMFER Polyline/Distances// Undo:
DDEMODES
Comanda DDEMODES (Dynamic Dialog Entity creation MODES) permite schimbarea proprietatilor entitatilor prin ferestre de dialog. Sunt modificate variabilele de sistem care controleaza proprietatile entitatilor ce vor fi create ulterior (culoarea, tipul de linie, layerul, elevatia, grosimea).
Sintaxa: DDEMODES

Poate fi folosita ca si comanda transparenta ('Ddemodes).
DDLMODES
DDLMODES permite modificarea proprietatilor straturilor prin ferestre de dialog (Dynamic Dialog Layer MODES).
Sintaxa: DDLMODES
Ca si DDEMODES, poate fi folosita ca comanda transparenta ('Ddlmodes).
DDRMODES
Comanda DDRMODES (Dynamic Dialog dRawing MODES) permite setarea unor variabile care controleaza modul de lucru, similar comenzilor SNAP, GRID, AXIS, ORTHO, BLIPMODE, ISOPLANE.
Sintaxa: DDRMODES
Poate fi folosita ca comanda transparenta ('Ddrmodes). Variabilele de sistem afectate: AXISMODE, AXISUNIT, BLIPMODE, COORDS, GRIDMODE, GRIDUNIT, ORTHOMODE, SNAPANG, SNAPBASE, SNAPMODE, SNAPUNIT.
DDUCS
Comanda DDUCS (Dynamic Dialog User Coordinate System) controleaza sistemul de coordonate folosit (ca si comanda UCS) prin ferestre de dialog.
Sintaxa: DDUCS
DELAY
DELAY inseamna intarziere. Comanda DELAY se utilizeaza in special in fisierele Script, pentru a mentine afisarea unei imagini pe ecran un timp dat.
Sintaxa: DELAY Delay time in milliseconds: (numar)
Numarul introdus reprezinta timpul de intarziere, in milisecunde.
DIM
Comanda DIM ne introduce in modul de lucru "Dim:" (adica apare acest prompter. Aceasta inseamna ca de acum putem desena cote, folosind urmatoarele comenzi de cotare:
ALIgned - Cotare liniara, aliniata cu originile liniilor de extensie
ANGular - Cotarea unghiurilor
BASeline - Continua cotarea liniara de la prima linie de extensie a cotei precedente
CENter - Marcheaza centrul unui arc sau cerc
CONtinue - Continua o cotare liniara de la a doua linie de extensie a cotei precedente
DIAmeter - Cotarea diametrelor
EXIt - Revine in modul de lucru normal ("Command:")
HORizontal- Cotare liniara, cu linia de cota orizontala
LEAder - Deseneaza o sageata insotita de linii de control spre textul cotei
RADius - Cotarea razelor
REDraw - Redeseneaza ecranul
ROTated - Cotare liniara inclinata cu unghiul specificat
STAtus - Listeaza starea variabilelor de cotare
STYle - Comuta pe un alt stil de text
UNDo - Anuleaza ultima operatie de cotare
VERtical - Cotare liniara, cu linia de cota verticala
In Release 11 au fost adaugate si comenzile de cotare:
OBLique - inclina liniile de extensie ale cotei selectate
ORDinate - inscrie pe desen coordonatele punctului selectat
OVErride - modifica setarea veriabilelor de cotare pentru cotele selectate
REStore - seteaza stilul de cotare
SAVe - salveaza starea variabilelor => un nou stil de cotare
TEDit - editarea textului cotei
TROtate - roteste textul cotei
Daca variabila DIMASO este ON, se lucreaza in modul de cotare "asociativa"; aceasta inseamna ca vom avea cate o singura entitate pentru fiecare cota (un bloc de tip "DIMENSION"). Urmatoarele operatii se pot efectua asupra entitatilor obtinute astfel.
UPDate - Redeseneaza cotele selectate, respectand noile valori ale variabilelor de cotare.
HOMetext - Muta textul unei cote selectate inapoi in pozitia sa implicita.
NEWtext - Modifica textul cotelor selectate.
DIM1
Comanda DIM1 permite trasarea unei singure cote, dupa care revine in modul de lucru "Command:".
Sintaxa: DIM1 Dim: (introduceti o comanda de cotare)
DIST
Comanda DIST afiseaza distanta dintre doua puncte selectate, unghiul de inclinare al dreptei care trece prin aceste puncte, si variatia coordonatelor X si Y.
Sintaxa: DIST First point: (punct)
Second point: (punct)
Daca la cererea "First point:" raspundeti cu un numar, DIST afiseaza acest numar in unitatile curente (setate cu UNITS).
DIVIDE
Comanda DIVIDE permite marcarea unei entitati cu puncte sau blocuri, la distante egale.
Sintaxa : DIVIDE Select object to divide: (punct)
/Block:
Puteti selecta o singura entitate de tip linie, arc, cerc sau polilinie. Pe entitatea selectata vor apare unul sau mai multe puncte situate la distante egale, cu unul mai putin decat numarul de segmente in care va fi impartita entitatea. Numarul de segmente trebuie sa fie cuprins intre 2 si 32767. Daca ati selectat marcarea prin blocuri (optiunea "Block"), va urma dialogul:
Block name to insert: (numele unui bloc anterior definit)
Align block with object? (blocul tangent la obiect sau nu)
Number of segments: (numarul de segmente)
DOUGHNUT
DONUT
Comanda DONUT (sau DOUGHNUT) deseneaza o coroana circulara plina (daca este plina sau nu, se poate stabili prin comanda FILL).
Sintaxa: DOUGHNUT Inside diameter : (val. sau 2 puncte)
Outside diameter : (val. sau 2 puncte)
Center of doughnut: (punct)
La "Inside diameter" se introduce diametrul interior al inelului, iar la "Outside diameter" diametrul exterior. Dupa ce se da diametrul exterior, inelul deja apare, centrat pe cursorul grafic. Acum poate fi plasat oriunde (prin precizarea centrului).
DRAG
DRAGMODE
DRAGMODE este o comanda de setare, care permite crearea facilitatii de prezentare dinamica a obiectelor care vor fi mutate, rotite etc. De obicei aceasta facilitate este activata. Este necesar sa fie dezactivata doar daca se lucreaza pe un calculator foarte lent.
Sintaxa: DRAGMODE ON/OFF/Auto :
DTEXT
Vezi comanda TEXT. Diferentele constau in:

- pe ecran apare un dreptunghi de marime egala cu marimea curenta a caracterelor. Pe masura ce se scrie textul, acesta apare efectiv pe ecran.
- apasarea lui Enter face trecerea la linia urmatoare. Pentru a incheia comanda trebuie dat Enter pe prompterul "Text:".
- optiunile Center, Middle, etc. sunt respectate abia la incheierea comenzii, cand textul este rescris pe ecran.
DVIEW
Se defineste, dinamic, o proiectie paralela sau perspectiva a unui desen 3D (Dynamic View).
Sintaxa: DVIEW
Select objects:
CAmera/ TArget/ Distance/ POints/ PAn/ Zoom/ TWist/ CLip/ Hide/ Undo/ :
La "Select objects:" se creeaza (prin comanda SELECT) un set de obiecte ce vor fi afisate dinamic pe durata executarii comenzii. Se alege un set de obiecte reprezentativ; daca alegem intregul desen, timpul de executie ar putea sa fie foarte mare.
Optiuni:
- CA - alege unghiul camerei; camera se roteste in jurul obiectului vizualizat
- CL - stabileste planele inainte de care sau dupa care nu se mai vede nimic
- D - stabileste distanta dintre camera si tinta (obiectul privit); aceasta optiune determina trecerea la proiectia perspectiva
- H - sterge liniile invizibile (ascunse)
- OFF - trece la proiectia paralela (din perspectiva)
- PA - ca si PAN (PAN obisnuit nu poate fi folosit in DVIEW)
- PO - punctele in care se afla camera si tinta
- TA - tinta (obiectele privite)
- TW - roteste proiectia in jurul liniei de vedere (determinata de amplasarea camerei)
- U - anuleaza efectul optiunii anterioare
- X - paraseste comanda
- Z - Zoom pentru DVIEW
DXBIN
Comanda DXBIN foloseste la incarcarea fisierelor ".dxb" ("drawing interchange binary") intr-un desen AutoCAD. Aceste fisiere au un format foarte compact, si sunt utilizate in unele subprograme interne.
Sintaxa: DXBIN DXB file: (nume fisier)
Extensia nu trebuie specificata, pentru ca este implicita.
DXFIN
Comanda DXFIN permite citirea unui "Drawing Interchange File" si crearea unui desen pe baza acestui fisier. Setarea AutoCAD-ului (a variabilelor) nu se modifica decat daca lansam comanda DXFIN inaintea oricarei alte comenzi (intr-un desen nou).
Sintaxa: DXFIN File name: (nume fisier)
Daca desenul curent nu este gol, apare mesajul
Not a new drawing -- only ENTITIES section will be input.
si se ignora toate sectiunile din fisierul ".DXF" pana la sectiunea ENTITIES (care contine lista entitatilor ce vor fi desenate).
DXFOUT
Comanda DXFOUT creeaza un "Drawing Interchange File" (un fisier ".DXF"), corespunzator desenului curent sau entitatilor selectate din acesta.
Sintaxa: DXFOUT File name: (nume fisier DXF)
Enter decimal places of accuracy (0 to 16) (or Entities) <6>:
Daca raspundeti "E", apare prompterul "Select objects:", adica se trece prin comanda SELECT pentru a se crea o multime de selectie. Mai apare apoi:
Enter decimal places of accuracy (0 to 16) <6>: (precizia numerelor reale)
EDGESURF
Folosind comanda EDGESURF se poate construi o suprafata, pornind de la patru linii (curbe) care o marginesc (EDGE - constrained SURFace).
Sintaxa: EDGESURF
Select edge 1:
Select edge 2:
Select edge 3:
Select edge 4:
Conturul determinat de cele patru curbe trebuie sa fie perfect inchis. Suprafata obtinuta este de tip "mesh"; rezolutia pe directiile M si N este data de valorile variabilelor SURFTAB1 si SURFTAB2.
ELEV
Comanda ELEV este o cale de a lucra in spatiu. ELEV vine de la elevation, adica altitudine. Initial, elevatia este 0. Se poate defini o noua elevatie, dupa care se va lucra normal (ca in 2D), fara a introduce coordonata Z, care va fi egala tot timpul cu elevatia curenta.
Sintaxa: ELEV
New current elevation : (Enter sau numar)
New current thickness : (Enter sau numar)
"Thickness" este grosimea entitatii (pe directia Z).
ELLIPSE
Cu ELLIPSE se pot desena elipse. Acestea vor fi de fapt niste polilinii.
Sintaxa: ELLIPSE /Center: (punct)
Axis endpoint 2: (punct)
/Rotation:
Primul raspuns marcheaza capatul primei axe a elipsei, iar al doilea celalalt capat al acesteia. Dupa acesta din urma, pe ecran apare o linie elastica ce incepe din centrul elipsei (adica mijlocul primei axe) si se termina la colimator. Deplasarea cursorului o lungeste sau o scurteaza, configurand si elipsa trasata dinamic. Indicarea unui punct fixeaza elipsa in forma
curenta.
Daca la ultima cerere raspundem cu "R", apare:
Rotation around major axis:
- se cere unghiul de rotire in spatiu (in jurul primei axe) al cercului care are diametrul egal cu prima axa si se vede in plan ca elipsa.
Daca la prima cerere se raspunde cu "C", atunci apare:
Center of ellipse:
- punctul dat aici este considerat centrul elipsei. In continuare se cer:

Axis endpoint: (unul din capetele primei axe)
/Rotation: (unul din capetele celeilalte axe)
END
Comanda END salveaza desenul curent si paraseste editorul de desenare.
Sintaxa: END
ERASE
Comanda ERASE sterge obiectele selectate.
Sintaxa: ERASE Select objects: (selectati obiectele)
Puteti sterge ultimul obiect folosind optiunea "L" (raspundeti "L" cand vi se cere sa selectati obiectele).
EXPLODE
EXPLODE permite "explodarea" unei entitati de tip Block, Polyline, Dimension, Hatch sau Mesh in subentitatile componente.
Sintaxa: EXPLODE Select block reference, polyline, or dimension.
Efectul vizibil este ca entitatea selectata se redeseneaza. De fapt, se redeseneaza subentitatile componente. Acestea vor putea fi de acum selectate separat.
EXTEND
Comanda EXTEND permite prelungirea unei entitati pana la intalnirea cu alta, data in prealabil ca margine (in engleza "edge").
Sintaxa: EXTEND Select boundary edges(s)...
Select objects:
Acum puteti selecta marginile. Acestea pot fi linii, arce, cercuri sau polilinii. Urmeaza cererea:
Select object to extend:
Acum selectati entitatile ce trebuiesc prelungite.
FILES
Comanda FILES permite accesul la fisiere si directoare.
Sintaxa: FILES
Se apeleaza meniul "File Utility", care consta intr-o lista de subprograme. Folosind acest meniu, se pot lista fisierele specificate din directorul specificat, se pot sterge, redenumi fisiere sau se pot copia intr-un alt director. Se pot folosi caracterele "*" sau "?" pentru selectarea fisierelor.
FILL
FILL se foloseste pentru controlul umplerii obiectelor cu latime (solid, polilinie, trace, donut).
Sintaxa: FILL ON - Solid, Trace, si Polyline umplute
FILL OFF - Solid, Trace, si Polyline goale
FILLET
Comanda FILLET foloseste la racordarea a doua linii, arce sau cercuri printr-un arc de raza specificata. Lungimile entitatilor racordate se modifica in functie de valoarea razei de racordare.
Sintaxa: FILLET Polyline/Radius/