Comenzile AutoCAD
Comenzile pot fi introduse la aparitia prompterului "Command:". Pentru repetarea ultimei comenzi, se va apasa Enter. Se pot introduce puncte sau coordonate in oricare din modurile:
Absolut: x,y
Relativ: @deltax,deltay
Polar: @dist: (numar)
Puteti opta intre a introduce o valoare (cuprinsa intre 1 si 50 pixeli) si a apasa pur si simplu Enter, in cazul in care ati vrut doar sa vedeti care este setarea "aperture" curenta, fara a o modifica. Cu cat latura patratelului este mai mica, punctul este localizat mai repede (mai usor pentru calculator, mai greu pentru operator). Valoarea este pastrata in variabila de sistem "APERTURE".
ARC
Comanda ARC serveste la trasarea arcelor de cerc. Iata variantele de introducere a arcului:
- trei puncte de pe arc
- punctul de inceput, centrul, punctul final
- punctul de inceput, centrul, marimea arcului in grade
- punctul de inceput, centrul, lungimea coardei
- punctul de inceput, punctul final, raza
- punctul de inceput, punctul final, marimea arcului in grade
- punctul de inceput, punctul final, directia de trasare
- continuarea liniei sau arcului precedent
Format 3 puncte: ARC Center/: (punct)
Center/End/: (punct)
End point: (punct)
Optiuni: A = unghiul inclus intre laturile (radiale) care marginesc arcul
D = directia unghiulara masurata in sens trigonometric de la punctul de start
L = lungimea coardei
C = punctul din centrul arcului
E = punctul de sfarsit al arcului
R = raza
Pentru a continua linia sau arcul precedent, raspundeti la primul prompter cu Enter (vezi variabila LASTANGLE).
O dreapta nu este recunoscuta ca un arc cu raza infinita, deci trei puncte coliniare nu vor fi acceptate pentru definirea arcului.
AREA
Cu comanda AREA se pot calcula ariile si perimetrele unor spatii inchise.
Sintaxa: AREA/Entity/ Add/ Subtract: (primul punct)
(ADD mode) Next point: (urmatorul punct)
(ADD mode) Next point: (urmatorul punct)
(ADD mode) Next point: ...Enter pt. a incheia introducerea pct.
Area = nnnn Perimeter = nnnn
Total area = nnnn
/Entity/Subtract: ...Enter pt. abandonarea comenzii.
Comanda incepe in modul "add". Optiunile sunt:
Add - Trece in modul "add" (adaugare).
Subtract - Trece in modul "subtract" (extragere).
Entity - Compune aria din cercurile sau poliliniile selectate.
Enter - Paraseste comanda.
Valoarea ariei este pastrata in variabila de sistem AREA, iar perimetrul in variabila PERIMETER. Conturul este inchis automat - nu trebuie introdus primul punct si la sfarsit.
ARRAY
Comanda ARRAY permite multiplicarea unor entitati selectate , dupa un "tablou" dreptunghiular sau circular (polar).
Sintaxa: ARRAY Select objects: (Selectati entitatile de multiplicat)
Rectangular/Polar array (R/P):
Pentru tablou rectangular introduceti numarul de randuri, numarul de coloane, distanta dintre randuri si distanta dintre coloane. Distantele intre randuri/coloane pot fi introduse cu semn. Daca semnul e pozitiv, atunci dezvoltarea se face in sensul axelor, iar daca e negativ, in sens invers.
Pentru un ARRAY polar (circular), trebuie sa indicati centrul tabloului circular, apoi numarul de articole, apoi unghiul de acoperit si in final optati pentru rotirea obiectelor.
ATTDEF
Folosind comanda ATTDEF (ATTribute DEFine) puteti crea atribute. Ele trebuie sa primeasca un nume ("tag") si contin una sau mai multe particularitati, exprimate textual sau numeric, ce insotesc (eventual) un bloc. Ele pot fi utilizate si independent, in afara conceptului de bloc (sunt entitati de sine statatoare).
Atributele pot avea una sau mai multe dintre caracteristicile (modurile) bivalente (exprimate prin "Y"=DA si "N"=NU): Invisible, Constant, Verify si Preset, unde:
Invisible - exista, dar nu e afisat.
Constant - toate aparitiile atributului au aceeasi valoare.
Verify - emite un prompter suplimentar pt. confirmarea valorii date.
Preset - nu cere valoare la inserarea blocului.
Sintaxa: ATTDEF Attribute modes -- Invisible:N Constant:N Verify:N Preset:N
Enter (ICVP) to change, RETURN when done:
Attribute tag: (up to 31 chars; letters, digits, $, -, _)
Attribute prompt:
Default attribute value:
Start point or Align/Center/Fit/Middle/Right/Style:
Height:
Rotation angle:
Putem crea pe ecran un "tag" (un text) asociat atributului ce se defineste (ca o eticheta), care sa poata fi selectat apoi ca facand parte dintre entitatile unui bloc, impreuna cu entitatile geometrice care-l vor constitui.
ATTDISP
Comanda ATTDISP (ATTribute DISPlay) controleaza vizibilitatea atributelor. Le facem vizibile atunci cand dorim ca valoarea lor curenta sa apara in desen.
Sintaxa: ATTDISP Normal/ON/OFF:
Normal - atributele vizibile se vad, cele invizibile nu
On - toate atributele se vad
Off - Nu se vede nici un atribut
ATTEDIT
Comanda ATTEDIT (ATTribute EDIT) permite editarea atributelor, adica modificarea lor. Atat individual, cat si global, pot fi alese selectiv atributele de editat, selectia facandu-se dupa tag-uri, nume de bloc sau vizibilitate.
Sintaxa: ATTEDIT Edit Attributes one by one? (N = global)
Block name specification <*>:
Attribute tag specification <*>:
Attribute value specification <*>:
Ultimul atribut selectat este primul editat (atributul editat este marcat cu X).
Apare prompterul:
Value/ Position/ Height/ Angle/ Style/ Layer/ Color/ Next:
ATTEXT
Pentru a extrage atributele blocurilor care se afla la un moment dat intr-un desen se foloseste comanda ATTEXT (de la "ATTribute EXTraction").
Sintaxa: ATTEXT CDF, SDF, or DXF attribute extract (or Entities)?:
Daca raspundeti cu "CDF", "SDF", "DXF", se extrag inregistrari pentru toate blocurile din desen. Optiunea "E" va cere (cu "Select objects") indicarea entitatilor pentru care sa fie scoase informatiile din baza de date, dupa care va afisa linia:
CDF, SDF or DXF Attribute extract?:
Formatele de extractie sunt:
CDF - Comma Delimited Format - delimitarea campurilor prin virgule
SDF - Fixed-field format - delimitarea prin spatii
DXF - Drawing interchange format - format DXF
AUDIT
Comanda AUDIT determina validitatea fisierului ".DWG".
Sintaxa: AUDIT
Fix any errors detected?:
0 Blocks audited
Pass 1 0 entities audited
Pass 2 0 entities audited
Total errors found 0 fixed 0
Aceasta comanda este disponibila numai incepand cu AutoCAD Release 11. Incepand cu aceasta versiune, fisierele "DWG" contin informatii redundante, folosite de comanda AUDIT pentru repararea fisierelor defecte. Raspunsul "Y" determina corectarea erorilor gasite; "N" determina afisarea erorilor, fara corectare. Raspunsul comenzii (raportul) este salvat pe disc intr-un fisier cu numele desenului si extensia ".ADT".
AXIS
Comanda AXIS serveste la trasarea unor axe gradate care ajuta la identificarea de pozitii pe ecran.
Sintaxa: AXIS Tick spacing(X) or ON/OFF/Snap/Aspect:
Optiuni:
- o valoare numerica = spatiul dintre marcaje; daca se adauga un "X", atunci valoarea reprezinta factorul cu care se inmulteste distanta Snap.
- ON = activarea axelor
- OFF = dezactivarea axelor
- S = preluarea spatiului intre marcaje de la Snap
- A = posibilitatea alegerii de spatii diferite pe orizontala fata de verticala (Aspect).
BASE
Comanda BASE defineste punctul de referinta pentru inserarea si rotirea unui desen.
Sintaxa: BASE Base point: (introduceti un punct)
BLIPMODE
Pune markerul in modul blip (palpaie) sau il scoate de acolo.
Sintaxa: BLIPMODE ON/OFF:
Nu sunt afectate desenele (baza de date).
BLOCK
Orice ansamblu de entitati poate fi constituit intr-un bloc... Pentru a vedea direct cum e chestia, creati cateva entitati (linii, arce, etc.) si dati comanda BLOCK, urmand traseul:
BLOCK Block name (or ?): (numele blocului)
Insertion base point: (indicati un punct)
Select objects: (selectati entitatile create)
Punctul indicat se va asocia obiectului, servind ca punct de inserare al blocului la viitoarele sale inserari.Dupa ce ati terminat de selectat entitatile, apasati Enter. Entitatile selectate dispar de pe ecran! Ele formeaza "blocul". Pentru a le restaura, folositi comanda OOPS. Daca la comanda BLOCK raspundeti cu "?" (la prima intrebare), ecranul trece in mod text si se listeaza toate blocurile deja definite.
BREAK
Comanda BREAK permite sectionarea unei entitati in alte doua entitati de acelasi tip.
Sintaxa: BREAK Select object: (selectati un obiect)
Enter first point: (punct)
Enter second point: (punct)
Dupa selectarea unei linii (continue), prin indicarea unui al doilea punct segmentul dintre ele dispare. Precizia indicarii este destul de redusa. Daca doriti sa sectionati entitatea incepand dintr-un punct exact (de exemplu intersectia cu alta entitate), selectati-o unde va vine mai bine, dupa care continuati astfel:
Enter second point (or F for first point): F
Enter first point: (indicaii punctul exact)
Enter second point: (al doilea punct).
CANCEL
Apasand combinatia de taste Ctrl-C, se abandoneaza executia comenzii curente.
Sintaxa: Ctrl-C.
CHAMFER
Comanda CHAMFER permite realizarea de tesituri, trasand o linie care reteaza coltul format de doua entitati la distante prestabilite.
Sintaxa: CHAMFER Polyline/Distances/
Comenzile pot fi introduse la aparitia prompterului "Command:". Pentru repetarea ultimei comenzi, se va apasa Enter. Se pot introduce puncte sau coordonate in oricare din modurile:
Absolut: x,y
Relativ: @deltax,deltay
Polar: @dist
Puteti opta intre a introduce o valoare (cuprinsa intre 1 si 50 pixeli) si a apasa pur si simplu Enter, in cazul in care ati vrut doar sa vedeti care este setarea "aperture" curenta, fara a o modifica. Cu cat latura patratelului este mai mica, punctul este localizat mai repede (mai usor pentru calculator, mai greu pentru operator). Valoarea este pastrata in variabila de sistem "APERTURE".
ARC
Comanda ARC serveste la trasarea arcelor de cerc. Iata variantele de introducere a arcului:
- trei puncte de pe arc
- punctul de inceput, centrul, punctul final
- punctul de inceput, centrul, marimea arcului in grade
- punctul de inceput, centrul, lungimea coardei
- punctul de inceput, punctul final, raza
- punctul de inceput, punctul final, marimea arcului in grade
- punctul de inceput, punctul final, directia de trasare
- continuarea liniei sau arcului precedent
Format 3 puncte: ARC Center/
Center/End/
End point: (punct)
Optiuni: A = unghiul inclus intre laturile (radiale) care marginesc arcul
D = directia unghiulara masurata in sens trigonometric de la punctul de start
L = lungimea coardei
C = punctul din centrul arcului
E = punctul de sfarsit al arcului
R = raza
Pentru a continua linia sau arcul precedent, raspundeti la primul prompter cu Enter (vezi variabila LASTANGLE).
O dreapta nu este recunoscuta ca un arc cu raza infinita, deci trei puncte coliniare nu vor fi acceptate pentru definirea arcului.
AREA
Cu comanda AREA se pot calcula ariile si perimetrele unor spatii inchise.
Sintaxa: AREA
(ADD mode) Next point: (urmatorul punct)
(ADD mode) Next point: (urmatorul punct)
(ADD mode) Next point: ...Enter pt. a incheia introducerea pct.
Area = nnnn Perimeter = nnnn
Total area = nnnn
Comanda incepe in modul "add". Optiunile sunt:
Add - Trece in modul "add" (adaugare).
Subtract - Trece in modul "subtract" (extragere).
Entity - Compune aria din cercurile sau poliliniile selectate.
Enter - Paraseste comanda.
Valoarea ariei este pastrata in variabila de sistem AREA, iar perimetrul in variabila PERIMETER. Conturul este inchis automat - nu trebuie introdus primul punct si la sfarsit.
ARRAY
Comanda ARRAY permite multiplicarea unor entitati selectate , dupa un "tablou" dreptunghiular sau circular (polar).
Sintaxa: ARRAY Select objects: (Selectati entitatile de multiplicat)
Rectangular/Polar array (R/P):
Pentru tablou rectangular introduceti numarul de randuri, numarul de coloane, distanta dintre randuri si distanta dintre coloane. Distantele intre randuri/coloane pot fi introduse cu semn. Daca semnul e pozitiv, atunci dezvoltarea se face in sensul axelor, iar daca e negativ, in sens invers.
Pentru un ARRAY polar (circular), trebuie sa indicati centrul tabloului circular, apoi numarul de articole, apoi unghiul de acoperit si in final optati pentru rotirea obiectelor.
ATTDEF
Folosind comanda ATTDEF (ATTribute DEFine) puteti crea atribute. Ele trebuie sa primeasca un nume ("tag") si contin una sau mai multe particularitati, exprimate textual sau numeric, ce insotesc (eventual) un bloc. Ele pot fi utilizate si independent, in afara conceptului de bloc (sunt entitati de sine statatoare).
Atributele pot avea una sau mai multe dintre caracteristicile (modurile) bivalente (exprimate prin "Y"=DA si "N"=NU): Invisible, Constant, Verify si Preset, unde:
Invisible - exista, dar nu e afisat.
Constant - toate aparitiile atributului au aceeasi valoare.
Verify - emite un prompter suplimentar pt. confirmarea valorii date.
Preset - nu cere valoare la inserarea blocului.
Sintaxa: ATTDEF Attribute modes -- Invisible:N Constant:N Verify:N Preset:N
Enter (ICVP) to change, RETURN when done:
Attribute tag: (up to 31 chars; letters, digits, $, -, _)
Attribute prompt:
Default attribute value:
Start point or Align/Center/Fit/Middle/Right/Style:
Height
Rotation angle
Putem crea pe ecran un "tag" (un text) asociat atributului ce se defineste (ca o eticheta), care sa poata fi selectat apoi ca facand parte dintre entitatile unui bloc, impreuna cu entitatile geometrice care-l vor constitui.
ATTDISP
Comanda ATTDISP (ATTribute DISPlay) controleaza vizibilitatea atributelor. Le facem vizibile atunci cand dorim ca valoarea lor curenta sa apara in desen.
Sintaxa: ATTDISP Normal/ON/OFF
Normal - atributele vizibile se vad, cele invizibile nu
On - toate atributele se vad
Off - Nu se vede nici un atribut
ATTEDIT
Comanda ATTEDIT (ATTribute EDIT) permite editarea atributelor, adica modificarea lor. Atat individual, cat si global, pot fi alese selectiv atributele de editat, selectia facandu-se dupa tag-uri, nume de bloc sau vizibilitate.
Sintaxa: ATTEDIT Edit Attributes one by one?
Block name specification <*>:
Attribute tag specification <*>:
Attribute value specification <*>:
Ultimul atribut selectat este primul editat (atributul editat este marcat cu X).
Apare prompterul:
Value/ Position/ Height/ Angle/ Style/ Layer/ Color/ Next
ATTEXT
Pentru a extrage atributele blocurilor care se afla la un moment dat intr-un desen se foloseste comanda ATTEXT (de la "ATTribute EXTraction").
Sintaxa: ATTEXT CDF, SDF, or DXF attribute extract (or Entities)?
Daca raspundeti cu "CDF", "SDF", "DXF", se extrag inregistrari pentru toate blocurile din desen. Optiunea "E" va cere (cu "Select objects") indicarea entitatilor pentru care sa fie scoase informatiile din baza de date, dupa care va afisa linia:
CDF, SDF or DXF Attribute extract?
Formatele de extractie sunt:
CDF - Comma Delimited Format - delimitarea campurilor prin virgule
SDF - Fixed-field format - delimitarea prin spatii
DXF - Drawing interchange format - format DXF
AUDIT
Comanda AUDIT determina validitatea fisierului ".DWG".
Sintaxa: AUDIT
Fix any errors detected?
0 Blocks audited
Pass 1 0 entities audited
Pass 2 0 entities audited
Total errors found 0 fixed 0
Aceasta comanda este disponibila numai incepand cu AutoCAD Release 11. Incepand cu aceasta versiune, fisierele "DWG" contin informatii redundante, folosite de comanda AUDIT pentru repararea fisierelor defecte. Raspunsul "Y" determina corectarea erorilor gasite; "N" determina afisarea erorilor, fara corectare. Raspunsul comenzii (raportul) este salvat pe disc intr-un fisier cu numele desenului si extensia ".ADT".
AXIS
Comanda AXIS serveste la trasarea unor axe gradate care ajuta la identificarea de pozitii pe ecran.
Sintaxa: AXIS Tick spacing(X) or ON/OFF/Snap/Aspect
Optiuni:
- o valoare numerica = spatiul dintre marcaje; daca se adauga un "X", atunci valoarea reprezinta factorul cu care se inmulteste distanta Snap.
- ON = activarea axelor
- OFF = dezactivarea axelor
- S = preluarea spatiului intre marcaje de la Snap
- A = posibilitatea alegerii de spatii diferite pe orizontala fata de verticala (Aspect).
BASE
Comanda BASE defineste punctul de referinta pentru inserarea si rotirea unui desen.
Sintaxa: BASE Base point
BLIPMODE
Pune markerul in modul blip (palpaie) sau il scoate de acolo.
Sintaxa: BLIPMODE ON/OFF
Nu sunt afectate desenele (baza de date).
BLOCK
Orice ansamblu de entitati poate fi constituit intr-un bloc... Pentru a vedea direct cum e chestia, creati cateva entitati (linii, arce, etc.) si dati comanda BLOCK, urmand traseul:
BLOCK Block name (or ?): (numele blocului)
Insertion base point: (indicati un punct)
Select objects: (selectati entitatile create)
Punctul indicat se va asocia obiectului, servind ca punct de inserare al blocului la viitoarele sale inserari.Dupa ce ati terminat de selectat entitatile, apasati Enter. Entitatile selectate dispar de pe ecran! Ele formeaza "blocul". Pentru a le restaura, folositi comanda OOPS. Daca la comanda BLOCK raspundeti cu "?" (la prima intrebare), ecranul trece in mod text si se listeaza toate blocurile deja definite.
BREAK
Comanda BREAK permite sectionarea unei entitati in alte doua entitati de acelasi tip.
Sintaxa: BREAK Select object: (selectati un obiect)
Enter first point: (punct)
Enter second point: (punct)
Dupa selectarea unei linii (continue), prin indicarea unui al doilea punct segmentul dintre ele dispare. Precizia indicarii este destul de redusa. Daca doriti sa sectionati entitatea incepand dintr-un punct exact (de exemplu intersectia cu alta entitate), selectati-o unde va vine mai bine, dupa care continuati astfel:
Enter second point (or F for first point): F
Enter first point: (indicaii punctul exact)
Enter second point: (al doilea punct).
CANCEL
Apasand combinatia de taste Ctrl-C, se abandoneaza executia comenzii curente.
Sintaxa: Ctrl-C.
CHAMFER
Comanda CHAMFER permite realizarea de tesituri, trasand o linie care reteaza coltul format de doua entitati la distante prestabilite.
Sintaxa: CHAMFER Polyline/Distances/
Comentarii
Trimiteți un comentariu